شاید این سوال برایمان مطرحشده باشد که تبلیغات، این ابزار قدرتمند و متداول برای برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان و آگاهسازی ایشان، پیش از اینکه مشتریان را به سمت خرید محصولی سوق دهد، چه مراحل و گامهایی را طی میکند؟
برای پاسخگویی به این سوال اساسی، محققان مدلهای مختلفی را مطرح کرده اند که در این میان یکی از مدلهای پرکاربرد و پرطرفدار، مدل AIDA است. این مدل در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط آقای المو لوئیس که از پیشگامان علم بازاریابی و فروش محسوب میشوند، مطرح گردید که برای توضیح فرآیند خرید چهار گام اساسی را در نظر میگیرد .
جلبتوجه (Attention)
ایجاد علاقه(Interest)
ایجاد تمایل (Desire)
سوق دادن به خرید(Action)
یک تبلیغ مؤثر پیش از هر چیز باید بتواند توجه مخاطبان مورد هدفش را به خود جلب کند تا در مراحل بعدی قادر باشد آنان را به خرید تشویق نماید. برای دستیابی به این منظور شناخت مشتریان هدف و همچنین برقراری ارتباط مؤثر با آنها با بهره گیری از محتوای مناسب و جاذبههای بصری خلاقانه، امری ضروری به نظر میرسد.
مرحلهی بعدی ایجاد علاقه است . یک تبلیغ مؤثر باید قادر باشد مخاطبانش را نسبت به محصول و خدمت موردنظر علاقهمند سازد . بهره گیری از عوامل موثر بر احساسات انسانی و در نظر داشتن نیازها و هیجانات مخاطبان ، در پیمودن این گام بسیار کارآمد خواهد بود.
مرحله سوم ، ایجاد تمایل است. این مرحله شاید در نگاه اول مشابه مرحله ی قبل یعنی ایجاد علاقه به نظر آید درحالیکه تفاوت بسیاری بین علاقهمند بودن به یکچیز و تمایل به داشتن آن وجود دارد. یک تبلیغ مناسب باید انگیزشی قوی در مخاطب ایجاد نماید و این تنها زمانی روی میدهد که از جاذبه های مناسبی در تبلیغ استفاده شود و همچنین به شیوهی مناسبی بیان شود که محصول معرفیشده ، میتواند بهطور شایستهای نیازهای آنان را برآورده سازد.
و درنهایت گام چهارم سوق دادن به خرید است. در این مرحله، خریدار تصمیم نهایی خود را در خصوص خرید اتخاذ میکند. تبلیغات زمانی میتواند تاثیر قوی در مخاطب ایجاد کند که قادر باشد مزایایی را که بازار هدف میتواند با اقدام به خرید آن محصول یا خدمت به دست آورد، بهصورت برجسته و روشنبیان کند و مخاطب را به خرید آن دعوت نماید.
بهطور خلاصه میتوان گفت که تبلیغات با زبان نرم و گویای خود راهی برای نفوذ در اندیشه و قلب مخاطبان پیدا میکند سپس سبب علاقهمندی آنها نسبت به محصول موردنظرش میشود، آهستهآهسته مخاطبان را به داشتن آن محصول متمایل میسازد و درنهایت دست در دست آنها به سمت خرید پیش میرود.
تبلیغات اینگونه در فضای ذهنی ما گام برمیدارد.
همیشه مطالب مختصر و مفید رو دوست داشتم از این بابت مرسی
اما تفاوت بین علاقه و تمایل رو متوجه نشدم ممنون میشم اگر برام بازش کنید
با سلام و تشکر از دقت نظرتان
تمایل داشتن، گامی فراتر از علاقه مند بودن است که در این مرحله فرد علاوه بر اینکه به محصول مورد نظر علاقه مند شده است ، با توجه به ویژگی ها و مزایای محصول در میابد که این محصول به خوبی میتواند نیازهای او را برطرف سازد و بنابراین تمایل پیدا میکند که این محصول را داشته باشد.
برای ایجاد تمایل در مشتریان نیاز است که آنها را متقاعد کنیم که با خرید محصول مورد نظر به خوبی نیاز هایشان بر طرف می گردد.