یک لباس که ویروسی شد

cover

فکر کنید که شما یک پست ساده در یکی از شبکه های اجتماعی میزنید و از دوستان خودتان در مورد یک چیز خیلی ساده و پیش پا افتاده سوال می پرسید و فقط انتظار یک یا چند جواب ساده دارید ولی فقط دو روز بعد کار به جایی میرسد که معروف ترین بازیگران هالیوود هم درگیر این سوال ساده شما می شوند و یک باره متوجه می شوید که کل دنیا در حال بحث روی سوال شماست و دانشمندان در مورد جواب های علمی ممکن مقاله می نویسند. هر چند خیلی خنده دار است ولی این پدیده امکان پذیر است و هر ساله چند پدیده این شکلی وجود دارد که به شکل ویروسی منتشر می شوند و همه دنیا را متوجه خود می کنند، در این میان از موج شکل گرفته پیرامون یک موضوع  بازاریابان تجاری و بازاریابان اجتماعی هم استفاده می کنند و کمپین های کوتاه مدتی را ترتیب می دهند.

آخرین پدیده ویروسی که شکل گرفت و بیشتر ما را به بحث در مورد رنگ یک لباس وا داشت از یک پست ساده یک دختر در شبکه اجتماعی tumler  شروع شد که در مورد رنگ یک لباس پرسیده بود و از آنجایی که عده ای این لباس را به رنگ آبی و سیاه و عده ای به رنگ سفید و طلائی می دیدند بحث ها بالا گرفت و ویروس شروع به انتشار گرفت. بحث من بر سر این نیست که واقعا رنگ این لباس چه بود و چرا این اختلاف در بینایی رخ می دهد ولی اگر شما علاقه مندید می توانید اینجا را بخوانید. من در مورد چرائی وقوع همچین پدیده هایی و اینکه برندهای بزرگ چگونه از این دست پدیده ها استفاده می کنند صحبت خواهم کرد.

Untitled-12

این نوع پدیده ها از سه ویژگی برخوردارند :

ساده هستند

رنگ یک لباس چیزی است که هر فردی می تواند در مورد آن به اظهار نظر بپردازد از یک پیرمرد تا یک کودک چهارساله. این سادگی به قدرت انتشار بالای آن نیز کمک می کند. وایبر و توئیتر و فیس بوک بهترین ابزارها برای انتقال این پیام های ساده هستند.

بحث انگیز هستند

اختلاف نظر یا خطای بینایی یکی از عواملی است که در همه پدیده های ویروسی رخ می دهد. در پدیده ای مشابه مدت ها قبل بر سر جهت قرار گرفتن دستمال توالت هم بحثی رخ داده بود که در ویکیپدیا می توانید در مورد آن بیشتر بخوانید.

عمومی هستند

موضوع رنگ لباس نیاز به هیچ گونه اطلاعات قبلی ندارد و هر فردی در هر زبانی و هر فرهنگی برداشت یکسانی از مسئله دارد.

هر چند هر فردی که در غار هم زندگی میکند خبر این لباس را شنیده است ولی اگر شما در مورد آن چیزی نشنیده اید بهتر است بدانید که برندهای بزرگ استفاده خوبی از موج به وجود آمده کردند و توئیت هایی با درون مایه های طنز ارسال کردند تا از این موقعیت بهترین استفاده بازاریابانه را کرده باشند. بدون نیاز به توضیح در مورد هر توئیت، فقط به تعداد ریتوئیت ها دقت کنید.

11

 

 

 

10

 

 

 

 

 

3

 

 

4

 

 

1

 

 

5

 

 

6

 

7

 

8

 

13 12

 

 

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *