چطور برند شخصی خودمان را در عرض سه سوت نابود کنیم

cover persoonal branding

خوب اگر راستش را بخواهید، دیگر این روزها ساختن برند شخصی -بخوانید به شهرت رسیدن!- کار چندان سختی نیست. یک اکانت توییتر یا اینستاگرام، بیکاری و سرسوزنی ذوق کافی است تا توده‌های مردم دنبالتان کنند و شما هم بروید جز مجموعه افرادی که باید ستایششان کرد. ولی سخت است اگر کسی بخواهد هم عموم مردم دوستش داشته باشند و هم کسانی که به اصطلاح فرهیختگان جامعه هستند، از مریدانش شوند. راه و رسم مشخص گام به گامی هم ندارد که بگوییم اول این کار را بکن و بعد آن را. هر کسی به تدریج خود مسیر خودش را پیدا می‌کند. ولی من، شخصا، اگر هر یک از کارهای زیر را از فردی ببینم، نامش را در لیست کسانی قرار می‌دهم که حاضرند به راحتی تصویر مثبت خود را در ذهن دیگران  پاک کنند و یک برند منفی شخصی از خود شکل بدهند.

 قبل از اینکه متخصص شوید وارد بحث های تخصصی شوید

یکی از بهترین کارها برای تخریب برند شخصی این است که چند اظهار نظر غلط در حوزه تخصصیتان بکنید و بعد شدیدا بر روی درست بودن حرف خودتان تاکید کنید. اظهار نظر غلط به تنهایی چیز بدی نیست ولی انسان موقعی که در یک جمع حضور پیدا می کند معمولا دوست ندارد اظهارات خود را پس بگیرید و یک نیروی درونی که شاید از غرور انسان نشآت می گیرد موجب پافشاری بر همان اظهارات غلط می شود و این یعنی اینکه خودتان خودتان را تخریب کرده اید.

 منم منم کنید

خب شما خیلی خفن هستید ولی این خفن بودن در واقع برای دیگران هیچ اهمیتی ندارد. دیگران هم خودشان را خفن میدانند و قطعا در مقابل اینکه شما سعی  در تعریف دائمی از موفقیت های گذشته خودتان بکنید مقاومت خواهند کرد و شما محکوم به غرور بیش از حد و خودشیفتگی مزمن خواهید شد. برای اینکه بدانید دچار این خودشیفتگی هستید یا نه فقط کافی است به پست های فیس بوکی یا توئیتری خودتان مراجعه کنید و ببینید چند بار از کلمه ” من ” استفاده کرده اید، آیا شما هم خودتان را استاد می دانید؟ به جای اینکه دائما موفقیت های خود را به رخ بکشید سعی کنید از موفقیت های دیگران تقدیر کنید.

 در بحث های کامنتی شرکت کنید

بحث های کامنتی که زیر پست های فیس بوکی شکل می گیرد یکی از بهترین مکان ها برای تخریب برند شخصی است. اصولا متن یک کانال ارتباطی بسیار ضعیف برای بحث های دوطرفه  و چند طرفه است چرا که قدرت انتقال لحن و احساس را ندارد و هر آن ممکن است لحن شما از طرف دیگران خصمانه و خشن انگاشته شود و جبهه گیری ها شروع شود و از آنجایی که این بحث ها را هزاران نفر می خوانند برند شخصی شما در حین همین بحث های غیر دوستانه تخریب خواهد شد.

 دائما تبلیغات کنید

به هر حال شما کسب و کار مخصوص به خودتان را دارید و خیلی هم به آن افتخار می کنید، ولی آیا شما مساوی کسب وکارتان هستید؟  و آیا دوستان شما علاقه ای به اینکه دائما در صفحات شبکه های اجتماعی آنها لوگوی شرکت شما ظاهر شود دارند؟ بعضی ها حتی به قدری شخصیت خودشان را با کسب و کارشان قاطی کرده اند که عکس پروفایل شخصی خودشان را هم به لوگوی شرکتشان تغییر داده اند و وقتی با آنها گفتگو میکنی انگار با یک شخصیت حقوقی در حال چت هستی.

 از ارتباطات و سرمایه خود سوء استفاده کنید

اولا اینکه برند شخصی چیزی نیست که جدا از خود ما باشد، برند شخصی همان شخصیت واقعی ماست که آن را رسانه ای کرده ایم و سعی داریم از آن به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف حرفه ای استفاده کنیم. ولی یادمان باشد خود واقعی انسان نمی تواند به واسطه پول و یا ارتباطات تقویت شود. ما اگر واقعا در در حیطه تخصصی خود فرد تاثیر گذار و مهمی هستیم با استفاده از پول و ارتباطات خود می توانیم خود را بیشتر معرفی کنیم ولی نباید در توانایی های خود اغراق کنیم. چرا که حباب ها همیشه عمر کوتاهی دارند و شاید بتوانیم مدت کوتاهی به تیتر نشریات مختلف راه پیدا کنیم ولی تاریخ نشان داده که این نوع از برند سازی شخصی عمر کوتاهی دارد و صداقت و راستی همیشه برنده است.

 جو گیر شوید

معمولا در کامیونیتی ها و اجتماعات تخصصی موقعیت هایی پیش می آید که پیشنهاداتی از طرف عده ای مطرح می شود و  انسان بدون اینکه حساب میزان زحمت و وقت مورد نیاز برای انجام آنها را بکند خودش را درگیر این پیشنهادات و پروژه ها می کند.  و درست یک روز بعد از اینکه جو ایجاد شده فروکش کرد یادمان خواهد افتاد که این قول هایی که به جمع داده ایم چندان هم خوشایند ما نیست و یا وقت کافی برای انجام آنها نداریم و بدقول شدن یعنی تخریب برند شخصی.

 دائما جلوی چشم باشید

بله خیلی خوب است که شما هر روز عکس های خودتان را در کنفرانس ها و سمینارهای مختلف و در کنار شخصیت های معروف در شبکه های اجتماعی آپلود کنید ولی همیشه یک قانون را به خاطر داشته باشید. عکس های شما فقط برای دوستان نزدیک و صمیمی شما جالب است و از آنجایی که هدف اصلی برندسازی شخصی دوستان صمیمی شما نیستند پس ارسال مداوم این عکس ها هیچ مزیتی ایجاد نخواهد کرد. استفاده از این نوع عکس ها برای اینکه نشان دهد شما پیگیر رویداد های تخصصی خودتان هستید مناسب است ولی ارسال پی در پی آنها،  شما را مضحکه عموم خواهد کرد.

 دائما انتقاد کنید

منتقد بودن به طرز فکر دیگران و اظهار نظر در مورد برند شخصی دیگران کار جذابی است و اینکار وقتی با لایک ها و فیو های دوستانتان نیز همراه می شود جذاب تر می شود، ولی خب که چی؟ اینکه فلان شخصیت رفتار غیرحرفه ای دارد چیزی به حرفه ای بودن شما نخواهد افزود و فقط دشمنی ها را زیاد خواهد کرد. شما خودتان خوب باشید و درگیر دیگران نباشید.

 وعده بدهید و عمل نکنید

آینده چیز نامعلومی است و کسی که حتی همه پیش بینی ها را برای موفقیت های آینده خود انجام داده است نمیتواند بعضی متغیرهای محیطی را پیش بینی کند و چیزهایی مانند افت وخیز قیمت دلار می تواند همه معادلات شما را نابود کند و اگر شما دائما از رویاهای خودتان صحبت می کنید ممکن است به واسطه همین عوامل پیش بینی نشده نتوانید کاری را که دوست دارید به موقع اجرا کنید و در ذهن عموم متهم به توهمی بودن شوید. سعی کنید اگر قرار است پروژه ای را اجرا کنید وعده های الکی ندهید. کمی خویشتن داری بد نیست.

2 thoughts on “چطور برند شخصی خودمان را در عرض سه سوت نابود کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *