(لغت نامه) دیکشنری بازاریابی دیجیتال – در حال به روز شدن

دیکشنری-لغت-نامه-بازاریابی-دیجیتال

فکر کردم جای یک مرجع برای اصلاحات متداول در حوزه بازاریابی دیجیتال خالی است. و دیکشنری بازاریابی دیجیتال شروع شد به همین سادگی.

هدف از این لغت نامه ترجمه خود لغت به فارسی و یا معادل سازی برای لغت ها نیست و قصد من توضیح مفهوم لغات تخصصی است و سعی خواهم کرد معادلی برای هیچ لغتی مطرح نکنم

فقط بگم که این مطلب دائما به روز خواهد شد و شاید مدت زیادی طول بکشد که کامل شود.

[su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]حرف A[/su_highlight]

[su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]Ad Extention[/su_highlight]

اطلاعات اضافی که در تبلیغات گوگل ادوردز (Google adwords) نشان داده می شود و شامل مواردی مثل نظرهای کاربران، آدرس، قیمت ها، ساعات پاسخگویی، تعداد دانلود برنامه ها، لینک به سایت و دکمه تماس مستقیم می باشد. Ad Extensions به تبلیغ کنندگان و دیجیتال مارکتر ها کمک می کند که تبلیغاتی غنی تر و با اطلاعات بیشتری طراحی کنند که نرخ کلیک بیشتری به سمت وب سایت خودشان بگیرند.

ad extension در گوگل ادوردز

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]Ad Manager Account[/su_highlight]

یک حساب تبلیغاتی در فیس بوک است که اجازه می دهد تا در شبکه تبلیغاتی فیس بوک تبلیغ راه اندازی و اداره کنید.

ad analytics in business manager

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]Ad Network[/su_highlight]

گروهی از وب سایت ها یا دارایی های دیجیتالی(مانند اپلیکیشن) هستند که تبلیغات می تواند در آنها نمایش داده شود. به عنوان مثال گوگل دو شبکه تبلیغاتی دارد. یکی شبکه موتور جستجو که تبلیغات متنی را در صفحه نتایج جستجو نمایش می دهد و یکی هم شبکه نمایش بنری که تصاویر تبلیغاتی را در میلیون ها وب سایت که با گوگل قرار داد همکاری دارند نمایش می دهد.

google ad network

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”](Adwords (Google Adwords[/su_highlight]

یک برنامه متعلق به گوگل است که به تبلیغ کننده ها اجازه می دهد تا تبلیغات خود را در نتایج جستجوی گوگل و یوتیوب و سایت های متعددی که با گوگل برای نمایش تبلیغ همکاری می کنند، قرار دهند.  Adwords در واقع یک زیرساخت تبلیغاتی برای تبلیغات PPC است.

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”](Alt Text (or Alternative Text[/su_highlight]

متن جایگزین تصویر یا Alt text یک صفت (attribute) در داخل کد HTML سایت است که اطلاعاتی را درباره محتوا یا مفهوم یک تصویر برای بازدید کننده سایت فراهم می کند. از آنجایی ممکن است بعضی مواقع یک تصویر بنا به هر علتی بارگذاری نشود این متن جایگزین به جای تصویر نمایش داده خواهد شد. همچنین گوگل در جستجوی تصاویر از این ویژگی برای شناسایی موضوع تصویر استفاده می کند. استفاده از Alt text در بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد.

Image result for alt text for images

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”](Analytics (or Google Analytics [/su_highlight]

یک زیرساخت متعلق به گوگل است که به وبمسترها یا مدیران وب سایت ها اجازه می دهد تا آمار و اطلاعاتی در مورد بازدید کنندگان وب سایت ها را جمع آوری کنند. گوگل آنالیتیکس گه به اختصار GA هم خوانده می شود به وبمسترها این امکان را می دهد که منشاء ترافیک سایت و نحوه رفتار کاربران در داخل سایت را رصد کنند.

گوگل آنالیتیکس

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]Anchor Text[/su_highlight]

Anchor به معنی لنگر است و متن لنگر شده به معنای متنی است که به یک لینک خارجی وصل شده است.anchor text در SEO اهمیت زیادی دارد چون که در مورد محتوای لینک مقصد اطلاعاتی برای گوگل فراهم می کند. به عنوان مثال ممکن است سایت های زیادی از طریق متن “دانلود عکس رایگان” به یک سایت واحد لینک داده باشند. گوگل از این متن استفاده میکند تا تشخیص دهد که سایت مقصد احتمالا در مورد “عکس” است و از این تحلیل استفاده می کند تا سایت مقصد را در جستجوهایی که در مورد عکس است در نتایج بهتری نشان دهد.  anchor text در اصل یک کد HTML است که حاوی یک لینک و یک متن است.Image result for Anchor Text

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”](Adsense (Google Adsense[/su_highlight]

Adsense یا گوگل ادسنس یک زیرساخت گوگل است که به وب سایت ها اجازه می دهد از طریق انتشار تبلیغات موجود در شبکه تبلیغاتی گوگل درآمد کسب کنند.

در مورد گوگل ادسنس بیشتر بخوانید

Image result for google adsense

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]Algorithm[/su_highlight]

یک فرایند یا مجموعه ای از دستورهاست که یک سیستم کامپیوتری برای اجرای یک دنبال می کند. در دیجیتال مارکتینگ ( بازاریابی اینترنتی) الگوریتم به مجموعه ای از فرایند هایی اطلاق می شود که گوگل برای رتبه بندی سایت ها در در موتور جستجو استفاده می کند. صنعت SEO (سئو) نام های مختلفی به الگوریتم های گوگل داده است مثل الگوریتم پنگوئن ( که کیفیت بک لینک های یک سایت را تحلیل می کند) و پاندا ( که کیفیت محتوای یک سایت را بررسی می کند).

در مورد الگوریتم های گوگل بیشتر بخوانید.

الگوریتم های گوگل google algorithm

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]Algorithm Update[/su_highlight]

به تغییری گه در الگوریتم های گوگل ایجاد می شود گفته می شود این به روزرسانی ها معمولا رتبه بندی سایت ها را تغییر می دهد. گوگل معمولا صدها تنظیم سالانه در الگوریتم هایش اعمال می کند که چندای این تغییرات تغییر عمده محسوب می شود.

به روزرسانی الگوریتم های گوگل[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”](Alexa (Amazon Alexa[/su_highlight]

دستگاهی است متعلق به آمازون که به عنوان دستیار خانگی از فرامین صوتی برای انجام کارهای مختلفی مثل پخش موسیقی، جواب دادن به سوالات، اطلاع دادن وضعیت آب و هوا و … استفاده می کند. جستجوی صوتی به مرور در حال محبوب تر شدن در صنعت SEO است و مردم در جستجوهایشان رفته رفته بیشتر از دستگاه هایی مانند ALEXA به جای کامپیوترها استفاده می کنند.

الکسا آمازون جستجوی صوتی

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]Automation[/su_highlight]

استفاده از برنامه های کامپیوتری برای انجام کارهای تکراری که معمولا توسط انسان انجام می شود. به عنوان مثال برنامه ها و سرویس های ارسال ایمیل می توانند با استفاده از تریگرها یا محرک های مشخصی یک ایمیل را به صورت اتوماتیک ارسال کنند. بازاریاب ها با استفاده از سیستم های اتوماسیون سرنخ های خود را با به کارگیری روش ارسال محتواهای مفید به کاربران قبلی وب سایت تقویت می کنند تا باعث شوند کاربران دوباره به سایت برگردند و تبدیل مشتری شوند.

اتوماسیون - اتوماسیون بازاریابی

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″] [su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]Average Position [/su_highlight]

یک متریک یا سنجه در گوگل ادوردز یا گوگل اد که به تبلیغ کنندگان کمک می کند تا بفهمند تبلیغ آنها به طور متوسط در چندمین پیج از نتایج جستجو در گوگل نمایش داده می شود. به طور معمول ۴ موقیعت در بالای یک صفحه جستجو در گوگل وجود دارد و تبلیغ کنندگان دوست دارند که به ترتیب در رتبه های ۱ تا ۴ قرار داشته باشند. در صورتی که این عدد بیشتر از ۵ باشد تبلیغات ممکن است در انتهای صفحات جستجو نشان داده شود.

Average Position

[su_divider top=”no” style=”dotted” margin=”10″]

[su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]حرف B[/su_highlight]

[su_highlight background=”#000000″ color=”#ffffff”]Backlink[/su_highlight]

Backlink یا به طور ساده تر یک Link به موقعی گفته می شود که یک وب سایت با استفاده از کد HTML که با استفاده از تگ href انجام می شود به یک وب سایت دیگر ارجاع دهد. بک لینک یکی از معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو است و در SEO اهمیت دارد. هر چقدر بک لینک ها از سایت های معتبر تری باشند اعتبار سایت ارجاع داده شده نیز بیشتر خواهد بود. در حال حاضر روش های بسیار زیادی برای بک لینک دادن وجود دارد.

بک لینک

1 دیدگاه برای “(لغت نامه) دیکشنری بازاریابی دیجیتال – در حال به روز شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *