تبلیغات چگونه در فضای ذهن ما گام برمی دارد؟

cover

 

شاید این سوال برایمان مطرح‌شده باشد که تبلیغات، این ابزار قدرتمند و متداول برای برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان و آگاه‌سازی ایشان، پیش از اینکه مشتریان را به سمت خرید محصولی سوق دهد، چه مراحل و گام­هایی را طی می­کند؟

برای پاسخ‌گویی به این سوال اساسی، محققان مدل‌های مختلفی را مطرح کرده­ اند که در این میان یکی از مدل­های پرکاربرد و پرطرفدار، مدل AIDA  است. این مدل در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط آقای المو لوئیس که از پیشگامان علم بازاریابی و فروش محسوب می­شوند، مطرح گردید که برای توضیح فرآیند خرید چهار گام اساسی را در نظر می‌گیرد .

جلب‌توجه (Attention)

ایجاد علاقه(Interest)

ایجاد تمایل (Desire)

سوق دادن به خرید(Action)

یک تبلیغ مؤثر پیش از هر چیز باید بتواند توجه مخاطبان مورد هدفش را به خود جلب کند تا در مراحل بعدی قادر باشد آنان را  به خرید تشویق نماید. برای دستیابی به این منظور شناخت مشتریان هدف و همچنین برقراری ارتباط مؤثر با آن‌ها با بهره­ گیری از محتوای مناسب و جاذبه‌های بصری خلاقانه، امری ضروری به نظر می­رسد.

مرحله‌ی بعدی ایجاد علاقه است . یک تبلیغ مؤثر باید قادر باشد مخاطبانش را نسبت به محصول و خدمت موردنظر علاقه‌مند سازد . بهره­ گیری از عوامل موثر بر احساسات انسانی و در نظر داشتن نیازها و هیجانات مخاطبان ، در پیمودن این گام بسیار کارآمد خواهد بود.

مرحله سوم ، ایجاد تمایل است. این مرحله شاید در نگاه اول مشابه مرحله­ ی قبل یعنی ایجاد علاقه به نظر آید درحالی‌که تفاوت بسیاری بین علاقه‌مند بودن به یک‌چیز و تمایل به داشتن آن وجود دارد. یک تبلیغ مناسب باید انگیزشی قوی در مخاطب ایجاد نماید و این تنها زمانی روی می­دهد که از جاذبه­ های مناسبی در تبلیغ استفاده شود و همچنین به شیوه­ی مناسبی بیان شود که محصول معرفی‌شده ، می­تواند به‌طور شایسته‌ای نیازهای آنان را برآورده سازد.

و درنهایت گام چهارم سوق دادن به خرید است. در این مرحله، خریدار تصمیم نهایی خود را در خصوص خرید اتخاذ می­کند. تبلیغات زمانی می­تواند تاثیر قوی در مخاطب ایجاد کند که قادر باشد مزایایی را که بازار هدف می‌تواند با اقدام به خرید آن محصول یا خدمت به دست آورد، به‌صورت برجسته و روشن‌بیان کند و مخاطب را به خرید آن دعوت نماید.

به‌طور خلاصه می­توان گفت که تبلیغات با زبان نرم و گویای خود راهی برای نفوذ در اندیشه و قلب مخاطبان پیدا می­کند سپس سبب علاقه‌مندی آن‌ها نسبت به محصول موردنظرش می­شود، آهسته‌آهسته مخاطبان را به داشتن آن محصول متمایل می­سازد و درنهایت دست در دست آن‌ها به سمت خرید پیش می­رود.

تبلیغات این‌گونه در فضای ذهنی ما گام برمی‌دارد.

 

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “تبلیغات چگونه در فضای ذهن ما گام برمی دارد؟

  1. امیرحسین گفته:

    همیشه مطالب مختصر و مفید رو دوست داشتم از این بابت مرسی
    اما تفاوت بین علاقه و تمایل رو متوجه نشدم ممنون میشم اگر برام بازش کنید

  2. سولماز قلیزاد گفته:

    با سلام و تشکر از دقت نظرتان
    تمایل داشتن، گامی فراتر از علاقه مند بودن است که در این مرحله فرد علاوه بر اینکه به محصول مورد نظر علاقه مند شده است ، با توجه به ویژگی ها و مزایای محصول در میابد که این محصول به خوبی میتواند نیازهای او را برطرف سازد و بنابراین تمایل پیدا میکند که این محصول را داشته باشد.
    برای ایجاد تمایل در مشتریان نیاز است که آنها را متقاعد کنیم که با خرید محصول مورد نظر به خوبی نیاز هایشان بر طرف می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *