DoNext

در سرزمین رویایی Second Life

cover second life

دنیا های مجازی اجتماعی مثلا سایت Second Life امروزه در میان مردم رسانه ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تاریخچه دنیاهای مجازی به زمانی بر می گردد که در سال ۱۹۹۲ رمانی به چاپ رسید که در آن برخی افراد حقیقی بیشتر زمان خود را با کمک کامپیوتر و یک ابزار عینک مانندِ مخصوص، در یک دنیای مجازی به نام متاورز می‌گذراندند و می توانستند هر شخصیتی در آن داشته باشند. این مسئله در آن زمان تخیلی و دور از واقعیت بود اما با گذشت سالها این موضوع بیشتر در حال نزدیک شدن به واقعیت است. بازیهایی محبوبی مثل  world of warcraft و عینک گوگل که بسیار شبیه عینک در رمان ذکر شده می‌باشد مثال‌هایی عینی از این دنیاها هستند. موفقیت دنیاهای مجازی را می توان با این واقعیت توضیح داد که آنها در یکی از پایه های فلسفی دوران ما جا می گیرند که به آن الگوی پست مدرن گفته می‌شود. دوران مدرن از اوایل قرن ۱۸ آغاز شد که بشر به دنبال یافتن قوانین عمومی و حقیقت مطلق بود اما با پیدایش دوران پست مدرن این اصل که تنها یک اصل حقیقت وجود دارد زیر سوال رفت. بر اساس همین دیدگاه می توان این محبوبیت را توضیح داد زیرا این ابزار ها اجازه‌ی داشتن چند هویت را به کاربرانش میدهد.

داستان Second life: شناخته شده ترین دنیای مجازی شاید دنیای سه بعدی second life می باشد که در آن ساکنین توسط یک نرم افزار قابل دانلود و با یک آواتار شخصی شده وارد می شوند. این آواتار می‌تواند کاملا شبیه یا متفاوت با شخصیت اصلی باشد. این نرم افزار محدودیت بسیار کمی برای کاربران ایجاد می کند. ارتباطات می تواند کلامی یا نوشتاری باشد و آواتار می تواند کار کند و پول مجازی درآورد و با همان روش های دنیای واقعی در دنیای مجازی نقل مکان کند یا زمین و خانه بخرد و آن را به خواست خود تغییر دهد و در نهایت آن را بفروشد. در این سایت قوانین کپی رایت نیز برای محصولات آواتار ها وجود دارد و پول بدست آمده نیز با نرخ شناوری توسط شرکت سازنده به پول حقیقی تبدیل می شود. این گردش پولی به حدی رسیده که برخی شرکت های حقیقی را برای ارائه خدمات و محصولاتشان به این دنیای مجازی کشانده است.

تفاوت دنیاهای مجازی اجتماعی با سایت های اجتماعی: سه مشخصه این دنیا‌ها آنها را از سایت‌های اجتماعی متفاوت می‌کند:

۱) تفاوت زمانی وجود ندارد و ارتباطات مستقیم است  ۲) آواتارها بسیار تغییر پذیر بوده و هر شخصیتی را می پذیرند.

شرکت‌های تجاری فرصت های زیادی برای فعالیت در دنیاهای مجازی دارند که مهترین آنها شامل موارد زیر است

۱) تبلیغات و ارتباطات: این بیشترین زمینه‌ای است که شرکت‌ها از دنیا های مجازی استفاده می‌کنند. چهار راه برای این کار وجود دارد. برقراری فروشگاه های مجازی فروش محصولاتی که شبیه محصولات در دنیای واقعی است، نصب تبلیغات در اماکن مجازی، اسپانسری وقایع برگذار شده در دنیای مجازی، پوشش خبری فعالیت های مجازی در دنیای حقیقی

۲) فروش محصولات مجازی (V-commerce): فروش ورژن دیجیتالی محصولاتی که در دنیای حقیقی نیز  تولید می شود مثلا یک شرکت خودروسازی در دنیای second life نیز خودرو بفروشد.

۳) تحقیقات بازاریابی: با هزینه بسیار کمتر می توان انواع نظر سنجی ها را انجام داد.

۴) مدیریت منابع انسانی: آواتار هر شخص می تواند معیاری برای سنجش خصوصیات هر فرد باشد و یا می‌تواند اطلاعیه ها و مصاحبه ها را با آواتار انجام داد.

۵) مدیریت فرایندهای داخلی: برگذاری جلسات و ….

برای موفقیت در دنیاهای مجازی باید به چند عامل مهم توجه کنید این عوامل که به ۵C معروف هستند تضمین کننده موفقت شرکت های تجاری هستند که به ناچار در آینده ای نزدیک وارد محیط‌های مجازی خواهند شد

(Catch Traffic) جذب مخاطب

(Compensate presence) جبران هزینه و حضور مخاطب

(Consider Innovativeness) خلاقیت و نوآوری برای جذابیت و تفریح بیشتر

(Create learning environment) هدف همه تفریح نیست و برخی به دنبال یادگیری بیشتر هستند

(Care about Avatars) جدی گرفتن رفتار مخاطبان همانند دنیای حقیقی و سنجش رضایت آنها

اما دنیاهای مجازی نیز هنوز در اول راه پیشرفت خود هستند و تحولات زیادی خواهند داشت، این دنیاها بیشتر توسط افراد کنترل خواهند شد و استفاده از آنها آسان تر خواهد شد و ارتباطات بیشتری بین جهان واقعی و جهان مجازی به وجود خواهد آمد و حتی می توان تصور کرد که قوانین و مجازات هایی در دنیاهای مجازی شکل خواهد گرفت و دنیاهای مجازی به قطب تجاری تبدیل خواهند شد