سفر به سیاره مشتری : سمیناری برای مدیران امروز

در عصر سرد آخرین پنجشنبه‌ی پاییز سال، مهمان سمینار گرم و صمیمی سفر به سیاره مشتری بودیم. سمیناری که محتوایش تمام تلاش خود را کرده بود تا بتواند مخاطبان حاضر را به دنیای مشتری پرتاب کند و حتی اگر لحظه‌ای شده کاری کند که مدیران از منظر مشتریان خود به کسب و کارشان نگاه کنند.

علی شیخ زاده و آیدین نامدار بعنوان دو سخنران کلیدی سمینار، وظیفه‌ی خطیر انتقال دانش به مدیران با تجربه‌ی حاضر در جمع و دانشجویان را داشتند. در ابتدای سمینار این علی شیخ زاده بود که با ارائه‌ی پر از روایت خود، تلاش می‌کرد مفاهیم را در ذهن مخاطبانش ماندگار کند. او که تخصص‌ و پایان‌نامه‌ی دکترایش در حوزه‌ی ReMarketing  (بازاریابی مجدد) است، تلاش کرد تا جدیدترین مفاهیم مشتری مداری و برقراری ارتباط با مشتری را عرضه کند.

او معتقد بود که مشتری زحمت زیادی برای انتخاب ما نمی کشد و ساده‌ترین رفتارها می توانند دیدگاه او را نسبت به ما عوض کنند.

پس از علی شیخ زاده، این آیدین نامدار بود که برای سخنرانی یک ساعته خود بر روی سن رفت. آیدین نامدار یکی از فعالان و مشاوران برندینگ است که در طول سال در سمینارهای مختلف حضور می یاید و تلاش شدیدی برای توسعه مفهوم برند در بین کسب و کارهای کشور دارد.  آیدین در ارائه خود تاکید داشت که سفر به سیاره مشتری یک شبه طی نمی شود و فرایندی است که باید به بطن فرهنگ یک سازمان تبدیل شود.

آیدین نامدار معتقد بود که در جهان امروز عبارت‌هایی مانند بهترین، برترین، اولین و … کارساز نیستند چرا که نیمه منطقی ذهن انسان‌های امروزی اشباع شده است و اگر کسب و کاری بخواهد که برندی ماندگار خلق کند، باید بتواند پاسخگوی احساسات مشتریانش باشد و از حس‌گرهای سمت راست وارد مغز او شود. همچنین برندهایی که می خواهند ماندگار شوند، باید اول از همه به این سوال مهم پاسخ بدهند که برند آن ها چه چیزی نیست

مهندس نامدار با تاکید بر اینکه سفر به سیاره مشتری مسیری نیست که بتوان یک شبه آن را طی کرد، افزود: اغلب کسب‌وکارهای ما ابزار سفر را به خوبی می شناسند ولی نحوه استفاده درست از آن را بلد نیستند. برای رسیدن به مشتری باید در مسیر ادراک او قرار گرفت، مشتری به محض ادراک قضاوت خواهد کرد و هنر این است که او قضاوتی مثبت انجام دهد.

بعد از سخنرانی آیدین نامدار، زمان پذیرایی و استراحت بود. بدون اغراق زمان استراحت، یکی از لذت‌بخش ترین بخش‌های هر سمیناری است. دیدن همه‌ی دوستان قدیمی در یک جا و همچنین شناخت افراد جدید و شبکه‌سازی می‌تواند منجر به اتفاق‌های خوبی بشود که ما را در توسعه کسب و کارمان کمک کند.

بخش بعدی سمینار، به روش جالبی از ارائه بین آیدین نامدار و علی شیخ زاده اختصاص داشت. آن ها هر دو بر روی سن آمدند تا با به چالش کشیدن نظریه‌های یکدیگر بتوانند مفاهیم مدنظرشان را بهتر منتقل کنند. بحث اصلی بین آن ها راجع به باشگاه مشتریان بود. آیدین نامدار با پرسش سوالاتی از علی شیخ زاده تاکید می کرد که صرف وجود داشتن یک سری اطلاعات، تبریک روز تولد! و تخفیف، به معنی داشتن یک باشگاه مشتریان موفق نیست.

هر چند محتوای این سبک از ارائه ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد ولی با توجه به اینکه اولین تجربه هر دو سخنران در این زمینه بود، کمی ناپخته به نظر میامد و شاید در دفعات بعدی، بتوان شاهد ارائه‌های اینچنینی بهتری از این دو بزرگوار بود.

از نظر من بخش پایانی سمینار جذاب ترین بخش آن بود، چرا که زمان در اختیار افرادی گذاشته شده بود که از نزدیک در متن تجارت و تولید ملی بودند. ترجیع بند همایش به پنلی اختصاص داشت که با حضور چهار نفر از بزرگان عرصه‌ کسب و کار در منطقه برگزار شد. در ابتدا این مهندس حسن زاده، مدیرعامل کاشی تبریز بود که با مثال زدن فعالیت‌های تجاری صورت گرفته در کره‌جنوبی، دلیل پیشرفت آن‌ها را مشتری مداری دانست ولی با این وجود تاکید کرد که برندسازی و مشتری مداری در کشور ما بسیار سخت است چرا که تفکر و زیرساخت مورد نیاز هنوز وجود ندارد.

دکتر شریف زاده بعنوان سخنران بعدی، بعنوان رئیس هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع استان آذربایجان شرقی و همچنین بنیانگذار شرکت هواسان؛ هزاره‌ی سوم را هزاره‌ی نفوذ به دل مشتری دانست و گفت:

رقابت تنگاتنگی برای نفوذ به دل مشتری وجود دارد و همین منجر به بوجود آمدن یک اقیانوس خون‌آلود شده و عمر اقیانوس‌ های آبی را کم کرده است.

وی سپس ده نکته ظریف از اشتباهات سازمان های ما با مشتریانشان را بیان کردند که در مجالی دیگر در DoNext به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

دکتر شریعت زاده، بعنوان رئیس اتحادیه صنایع فلزی تبریز و مدیر عامل شرکت سازه های فلزی آذرین شخص بعدی بود که بیان دیدگاه های خود در رابطه با تکریم مشتری پرداخت. وی معتقد بود که بازاریابی ارزش وجودی کسب‌وکار را در ذهن مشتری ایجاد می‌کند و همانقدری که برندها باید به دنبال جذب مشتری باشند باید به همان اندازه نیز برای حفظ و نگهداری آن تلاش کنند.

در نهایت این دکتر محمد زاده بود که با انرژی مضاعف خود سالن را به وجد آورد و صریح‌تر و رساتر از دیگر بزرگواران، به بیان دیدگاه های خود پرداخت. او بیش از همه معتقد بود که اخلاق رکن اصلی فروش است. او با لحن صریح خود گفت:

اگر به کالایی ایمان ندارید، نفروشید! اگر قدرت راستگویی به مشتری را ندارید، نفروشید! آقای مدیر؟ پشتیبان تعهدات مدیر فروش، شما هستی!

سمینار سفر به سیاره مشتری، در خاتمه با پرسش و پاسخ حضار، تقدیر از افرادی که در برگزاری موفق رویداد نقش داشتند و یک عکس یادگاری به کار خود پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *